Oktober: Salget av trebaserte byggevarer falt med 20,5 %

Pressemelding fra Treindsutrien 24. november 2021

Salget av trebaserte byggevarer falt med 20,5 % i oktober

Salget av trebaserte byggevarer som konstruksjonsvirke, trelast og impregnert falt med 20,5 % i oktober sammenliknet med september i år, viser statistikk målt i volum fra Treindustrien. Sammenlignet med oktober i fjor, er det akkumulerte salget i volum 29,1 % lavere. Oktober i fjor hadde historisk høyt salg, og salget er til tross for et fall nå på et fortsatt høyt nivå.

Eksporten av trelast faller med 17,8 % i oktober sammenlignet med samme periode i fjor. Eksporten av sagtømmer øker imidlertid med hele 37,5 % sammenlignet med samme periode i 2020.

- Salget faller i oktober, og vi ser en utflating i markedet som en forventet sesongsvingning, sier adm. direktør Heidi Finstad i Treindustrien.

Den økende eksporten av sagtømmer viser fortsatt sterk etterspørsel internasjonalt etter trebaserte produkter. Eksportrestriksjoner i Russland gjør blant annet at Kina dreier mot Europa. I tillegg er det store tap av volum fra Canada. Dette påvirker det globale markedet.

Treindustrien er avhengig av å bygge lager nå for å dekke opp for ordrer fremover og for å være rustet til å møte neste høysesong.

Lagernivåene ligger nærmere 40 % lavere enn det som var et normalt nivå på denne tiden av året, før pandemien.

Mange bedrifter er i gang med investeringer for å øke produksjonskapasiteten, både i Norge, Sverige og i resten av Europa. Lange leveringstider på maskiner, teknologi og utstyr utfordrer både kostnader og produksjonskapasitet fremover.

Treindustrien inngår i sammensatte verdikjeder hvor leddene er gjensidig avhengige av hverandre. Treindustrien benytter den delen av tømmeret som er egnet til bygningsprodukter. Den andre delen av tømmerstokken som ikke kan brukes til bygningsformål er massevirke som går til produksjon av biokjemi, papir, fiberplater, fjernvarme og markedsmasse. Tilgang på sagtømmer avhenger av avsetning på massevirket. Derfor er avsetning av massevirke avgjørende for balansen i markedet for trebaserte produkter.